Merlo gaat elektrisch met full-size Turbofarmer 43.7

Elektrische Merlo Turbofarmer 43.7

Merlo gaat elektrisch met full-size Turbofarmer 43.7 verreiker

Siderius Verreikers | Gepubliceerd: 21 nov. 2023 | Gewijzigd: 21 nov. 2023

In sectoren die net zo veeleisend zijn als de landbouw, industrie en bouw, bloeien alternatieven voor fossiele brandstoffen op, met meer of minder zicht op de lange termijn. Het is op het gebied van verreikers dat de meeste veranderingen plaatsvinden, met de elektrificatie van steeds krachtigere machines. Twee voorbeelden op Agritechnica beurs in Hannover, Duitsland zijn de Merlo TFe 43.7 en de Claas Scorpion 732e.

Hoewel fabrikanten het niet eens zijn over het type brandstof dat hun toekomstige producten zal aandrijven, testen ze verschillende alternatieven, met elektrificatie als prioriteit. Deze energie inspireert mensen al sinds Benjamin Franklin in 1752 de elektrische aard van de bliksem ontdekte. In de praktijk heeft elektrificatie vooral betrekking op lichte machines met bescheiden vermogen en lage capaciteit, vaak bestemd voor gespecialiseerde gewassen of beperkte activiteiten. Autonomie, het eerste knelpunt, is sterk gecorreleerd aan de grootte van batterijpakketten, wat op zijn beurt het gewicht en de uiteindelijke kosten aanzienlijk beïnvloedt.

Elektrificatie in de landbouw is niet nieuw. In 1894 presenteerde Zimmerman in Duitsland al een concept van een geëlektrificeerde zelfrijdende ploeg. Veel later, in 1951, dacht Allis Chalmers al aan een 100% elektrische tractor.

Uitdagingen en kansen van elektrificatie in verreikers

Laten we het hebben over concrete zaken; momenteel zijn er op de markt een paar volledig elektrische starre verreikers. Deze zijn pas de afgelopen 3-4 jaar commercieel. Deze machines zijn bedoeld voor kleine boerderijen, veehouderijen, maneges, champignonkwekerijen of tuinders. Deze elektrische machines hebben over het algemeen een meerprijs van 50 tot 100% ten opzichte van hun thermische tegenhangers. Om de prijsstijging beter te rechtvaardigen, is het goed om te benadrukken dat het onderhoud is verminderd (geen motorolie of filter meer) en dat elektriciteit goedkoper is (vooral als het op de boerderij wordt geproduceerd). Maar het blijft moeilijk om deze meerprijs te absorberen voor veel bedrijven, wat de markt nog steeds beperkt.

Naast het ecologische aspect verminderen elektrische verreikers ook geuren en geluid, waardoor ze bijzonder aantrekkelijk zijn voor gebruik in afgesloten ruimtes bij veeteeltbedrijven.

Naast de meerprijs bieden volledig geëlektrificeerde telescopische verreikers met een capaciteit onder de 2,5 ton en een hefhoogte van 5 meter redelijke prestaties, maar hun autonomie varieert sterk en hangt niet alleen af van het uitgevoerde werk, maar vooral van de hoeveelheid ingebouwde batterijen. Slim, het batterijpakket dat Merlo aanbiedt op alle modellen van de eWorker kan worden gewisseld om stilstand tijden als gevolg van opladen te vermijden, of om de levensduur van de machine te verlengen.

Voor machines met grotere capaciteiten, met name van middelgrote categorie voor de veehouderij – beginnend bij ongeveer 6-7 meter hefhoogte en vanaf 3,2 ton capaciteit – wordt het ingewikkelder. Elektrificatie wordt als te duur beschouwd voor dergelijke apparaten en is niet efficiënt genoeg voor machines met een middelgroot tot groot vermogen die intensief tussen 4 en 6 uur per dag moeten werken, buiten de hooiperiode.

Merlo komt met oplossing

Anderen volharden in elektrificatie, ver buiten de valets van de boerderij. Tijdens Agritechnica 2023 presenteerde Merlo een prototype van een behoorlijk krachtig apparaat. Na de E-Worker, zijn eerste compacte elektrische starre verreiker van 5 meter en 2,5 ton met een vermogen van 60 en 90 pk, richt Merlo zich nu op de veeteelt met de TFe 43.7. Deze elektrische turbofarmer heeft een capaciteit van 4,3 ton en een maximale hefhoogte van 7 meter. Het zou dezelfde mogelijkheden bieden als een TurboFarmer 42.7, een apparaat van 140 pk. Om zoveel vermogen te leveren op zo’n prestatiegericht apparaat, zouden de lithium-ion batterijpakketten zijn gedimensioneerd voor een geadverteerde autonomie van 8 uur. Zoals al het geval is bij de eWorker, zal een type 2-autoaansluiting en, beter nog, een snellader het mogelijk maken om ze sneller of langzamer op te laden. Wat betreft de prijs? Merlo communiceert hier nog niet over en geeft er de voorkeur aan de ontwikkeling van zijn apparaat voort te zetten.